Pressmeddelande Kärnsund Wood Link och Skandinaviska Träimport

PRESSMEDDELANDE – EXPANSION I FINLAND

KÄRNSUND WOOD LINK AB EXPANDERAR I FINLAND

UTÖKAT KUNDSEGMENT & FLER PRODUKTER

Kärnsund Wood Links finska dotterbolag OY Skandinaviska Träimport AB följer efter moder- bolagets marknadsexpansion i Sverige, och lanserar ett kraftigt utökat produktsegment och en tydlig satsning på ökad försäljning till bygghandeln.

Skandinaviska Träimport som etablerades 1968 är en stabil leverantör med stor kunskap inom inköp och leverans av kundanpassade träbaserade material till tillverkande industri och båtvarven, lanserar nu alltså en marknadssatsning som även riktar sig till bygghandeln.

I samarbete med det svenska moderbolaget Kärnsund Wood Link, som har ägt företaget sedan 1985, lanserar Skandinaviska Träimport nu samtidigt som man tar itu med en bredare marknad även en betydande ökning av sortimentet av beprövade träbaserade material inom samtliga kundsegment. Det utökade operativa samarbetet med moderbolaget innebär också synergier i form av gemensamma globala inköpskanaler och möjligheten att göra ännu mer konkurrenskraftiga erbjudanden.

”Våra kunder inom tillverkning, båtbyggnation och nu bygghandeln litar på vår ambition att vara en del av deras beslutsprocess. Vi sammanför vår inköpsförmåga, kunskap, erfarenhet och känsla för kvalitet för att hjälpa våra kunder att göra lönsamma val av träbaserade material. Det koncerngemensamma initiativet är en långsiktig satsning som breddar och stärker Skandinaviska Träimports marknadsposition. Vårt mål är att göra ett redan mycket bra företag ännu bättre med attraktiv prissättning och ökad kundservice i kombination med avancerade träbaserade produkter och marknadsledande expertis. ”- Säger Kjell Kärnsund, styrelseordförande i Skandinaviska Träimport.

I samband med presentationen av marknadsinitiativet har Skandinaviska Träimport lanserat en ny företagsprofil och en ny utökad hemsida – www.traimport.fi.

OY Skandinaviska Träimport AB grundades 1968 och har sedan dess levererat trä och träbaserade material från leverantörer över hela världen till kunder i norra Europa. Företaget är baserat i Lahtis, Finland, och är tillsammans med det svenska moderbolaget Kärnsund Wood Link AB, en koncern med ett globalt nätverk i branschen, 25 anställda och en årlig omsättning på ca 22 miljoner euro.

Kontakt:

Kjell Kärnsund, T. +46 31 778 68 52, kjell.karnsund@karnsund.se

www.traimport.fi

www.karnsund.se

NEDLADDNINGAR

Ladda ner pressmeddelandet här >

Download the press release here >